Generacje LPG. Głównym zastosowaniem LPG jest jako źródło napędu dla silników benzynowych, zarówno z gaźnikiem, jak i z układami wtryskowymi jedno- i wielopunktowymi. Aby korzystać z LPG, konieczna jest specjalna instalacja. Samochody wyposażone w taką instalację muszą również częściowo korzystać z benzyny, ponieważ z technicznych powodów rozruch i rozgrzewanie silnika powinny odbywać się przy użyciu benzyny. Instalacje gazowe są podzielone na różne generacje:
Generacja I to instalacja mieszalnikowa (podciśnieniowa lub nadciśnieniowa) bez regulacji składu. Systemy I generacji są przeznaczone do adaptacji do samochodów z silnikami gaźnikowymi i z wtryskiem paliwa bez katalizatora i sondy lambda.
Generacja II to instalacja mieszalnikowa (podciśnieniowa lub nadciśnieniowa) z elektroniczną regulacją składu mieszanki. Systemy II generacji są przeznaczone do adaptacji do samochodów wyposażonych w silniki z wtryskiem paliwa z katalizatorem i sondą lambda, czasami również z układem EOBD, co wymaga użycia specjalnego emulatora.
Generacja III to instalacja wielopunktowa, która stale dostarcza gaz w fazie lotnej. Systemy III generacji są przeznaczone do adaptacji do samochodów wyposażonych w silniki z wtryskiem paliwa, katalizatorem i sondą lambda, z rozbudowanymi układami dolotowymi, często wykonanymi z tworzywa sztucznego. Adaptacja silników z układem EOBD wymaga stosowania dodatkowego emulatora.
Generacja IV to instalacja wielopunktowa, która dostarcza gaz w fazie lotnej za pomocą elektronicznie sterowanych zaworów (tzw. wtryskiwacze). Systemy IV generacji są przeznaczone do adaptacji do samochodów wyposażonych w silniki z wtryskiem paliwa, katalizatorem i sondą lambda, z układami EOBD.
Generacja V to instalacja wtrysku sekwencyjnego gazu w fazie ciekłej. Systemy V generacji są przeznaczone do adaptacji do samochodów wyposażonych w silniki z wtryskiem paliwa, katalizatorem i sondą lambda, z układami EOBD. Gaz w tych instalacjach jest wtryskiwany w fazie ciekłej i odparowuje dopiero w kanałach dolotowych. Montaż wtryskiwaczy odbywa się poprzez nawiercenie kolektora. Przykłady instalacji LPG V generacji to VIALLE LiquidSI, DGI LM, BRC LDI.
Generacja VI to instalacja bezpośredniego wtrysku LPG w fazie ciekłej. Są to najnowocześniejsze układy gazowego zasilania, przeznaczone do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, wykorzystujące część wysokociśnieniowego układu wtryskowego benzyny do bezpośredniego wtryskiwania LPG w fazie ciekłej do komór spalania za pomocą wtryskiwaczy benzynowych. Instalacje VI generacji są dedykowane dla konkretnych jednostek napędowych. Przykłady instalacji LPG VI generacji to STAG-500 DIS, VIALLE LPdi, DGI LCC, Prins Direct LiquiMax.
Generacje LPG
źródła: wikipedia.pl